Svedala kommun: Från sistaplatsen till nummer 44 – är det en iscensatt succé?
Introduktion: Sverige’s mest ogynnsamma kommun för företag
Mellan 2017 och 2020 försämrades Svedala kommuns position avsevärt i Svenskt Näringslivs mätning av företagsvänlighet.
Flera företagare påpekade att hjälp var sällan att få, medan nya avgifter och utredningar – vanligtvis för triviala saker – var vanligt förekommande.
Tillsynsavgiften låg på 1400 kr i timmen
Företagsledare uttryckte en verklighet fylld med kontinuerlig ångest över nya kontroller, vanligtvis igångsatta av kommunen genom genomlysning av företags webbplatser, produktetiketter och dylikt.
Att kritisera en avgift eller inspektion kunde medföra ytterligare utredningar och fler kostnader.
Kommunen besatt befogenheten att lägga ner företag, vilket gjorde många småföretagare hjälplösa mot systemet.
Misstro och flykt från företag
Konsekvensen blev att företagarföreningar i Svedala bröt kontakten med kommunen
Många företag valde att flytta sitt säte eller inte etablera sig i kommunen
Svedala blev känd som den mest företagsovänliga kommunen i Sverige
och det skrevs om situationen i hela landet
Förändringen inträffade – men inte genom förändrade regler
Att lösa dessa problem hade varit enkelt genom att:
Informera inspektörer att de ska hjälpa, inte försvåra för, företagen
Kommunen beslutade att inte reformera tillsynen utan att gå en annan väg.
Ansträngningar gjordes för att förbättra Svedalas anseende bland företag med rösträtt i Svenskt Näringslivs enkät.
Kommunen rekryterade två specialister för att förbättra rankingen, distribuerade nyhetsbrev, uppdaterade sin webbplats, lanserade en tidning samt sociala medier och promoverade sig som den främsta företagskommunen i Sverige på sin webbplats och vid olika tillställningar.
En stor ekonomisk satsning för att öka ranking påbörjades av kommunen.
Resultat: En raketklättring i rankingen
Från att ha varit långt ner i listan 2020 (plats 236) nådde Svedala plats 44 år 2024, vilket är den starkaste förbättringen i Skåne under de senaste fem åren
Kommunen har ökat sitt betyg i Svenskt Näringslivs enkät sex år i rad, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en sexgradig skala
Kritik: Manipulation eller verklig förbättring?
Trots den positiva utvecklingen i rankingen kvarstår kritiken från många företagare.
Offentliga uttalanden uteblir från somliga företagare på grund av fruktan för repressalier som innebär nya och höga tillsynsavgifter eller böter.
Den fasta avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn kvarstår, och kommunens intäkter från dessa avgifter är högre än någonsin.
Många småföretagare menar att situationen försämrats, inte förbättrats – fler inspektörer fungerar nu och skräcken för kommunen har spridit sig.
Det är framför allt de företag som är medlemmar i Svenskt Näringsliv och har rösträtt i enkäten som upplever förbättringar.
Andra företagares verklighet är vanligen oförändrad eller till och med sämre än tidigare.
Svedala kommuns ranking har ökat och företagen fått det ännu sämre
Det är oantastbart att Svedala kommun har förbättrat sin position i företagsrankingen
Trots detta maskerar statistiken en bister verklighet där företagare känner sig obstruerade och finansiellt pressade av kommunens reglementen
År 2025 har det skett en ökning av initiativ för att rekrytera fler röster.
För de få som har rösträtt, leder jippon, fester och prisutdelningar till ökade rösttal.
Svedala kommun har nu lagt till en ny position vars syfte är att attrahera fler företag till området.
Så man kan få in ännu mer avgifter.